Dinsdag 22 oktober 2024

Waarom zet Netflix in op mobiele games?


In 2021 kondigde Netflix voor het eerst aan zijn horizon te verbreden door de mobiele games markt te betreden. Sindsdien heeft deze strategische keuze veel belangstelling gewekt. Want waarom zou een bedrijf dat vooral bekend staat om zijn films en series, zich op mobiele games gaan richten? In dit artikel worden zes mogelijke beweegredenen toegelicht die de keuze een stuk minder mysterieus maakt, dan deze op het eerste gezicht lijkt.

1. De markt voor mobiele games groeit exponentieel

Dat de mobiele games markt in een duizelingwekkend tempo groeit, is haast een understatement. Een rapport van Newzoo toonde aan dat de wereldwijde marktwaarde in 2023 naar verwachting 103,5 miljard dollar zou bedragen, wat neerkomt op 45% van de totale gamingmarkt. Dit bleek een reële schatting en was een aanzienlijke stijging vergeleken met de 85 miljard dollar in 2020.

Het aantal mobiele gamers dat deze omzetgroei mogelijk maakt, is overigens net zo indrukwekkend. Statista meldt dat deze groep in 2022 wereldwijd meer dan 2,7 miljard spelers bevatte. Bovendien was de gemiddelde dagelijkse speeltijd voor mobiele games dat jaar ongeveer 3,1 miljard uur. Het is dus niet vreemd dat Netflix de mobiele gamesmarkt als een lucratieve markt geïdentificeerd heeft.

Maar welke mobiele games domineren de markt?
De markt is divers en omvat vanzelfsprekend verschillende soorten games, waaronder Android games. Deze hebben elk zo hun eigen unieke kenmerken en doelgroepen. Om een beter beeld te schetsen van de marktsituatie volgt hieronder een overzicht van prominente gamescategorieën, waar Netflix in meer of mindere mate geïnteresseerd in is. In deze lijst nemen we overigens ook mobiele games op die Netflix hoogstwaarschijnlijk (vooralsnog) links laat liggen.

  • Interactieve games
    Interactieve games, ook wel visuele romans genoemd, stellen spelers in staat keuzes te maken die het verhaal beïnvloeden. Een bekend voorbeeld is "Episode - Choose Your Story," dat in 2022 meer dan 50 miljoen dollar opbracht volgens Sensor Tower.

  • Multiplayer games
    Multiplayer games laten spelers in realtime met of tegen anderen spelen. "PUBG Mobile" is een bekend voorbeeld dat wereldwijd miljoenen spelers trekt.

  • Online casinogames
    Online casinogames bieden een digitale versie van traditionele casinospellen zoals poker, blackjack en roulette.

  • Casual games
    Casual games zijn eenvoudig te begrijpen en te spelen en richten zich doorgaans op een breed publiek. Iedereen kent "Candy Crush Saga" waarschijnlijk wel. Of iemand het nu wel of niet ooit gespeeld heeft, dit is een van de meest iconische casual games die in 2022 meer dan 1,2 miljard dollar aan inkomsten genereerde.

  • Strategiespellen
    Een strategiespel dankt zijn naam aan de planning en tactische beslissingen die deze van haar spelers vereist. Een voorbeeld is "Clash of Clans”. Deze bracht in 2021 meer dan 700 miljoen dollar op.
Netflix zal zeker niet alle soorten mobiele games opnemen, maar genoeg om aan de uiteenlopende interesses van zijn gebruikers te voldoen. Denk bijvoorbeeld aan interactie-gebaseerde spellen als "Stranger Things”, waarin keuzes de verhaallijn beïnvloeden, of casual games als een match-3 puzzelspel met karakters uit "The Witcher".

2. Toenemende concurrentie in het online casino

De hevige concurrentie van andere platforms waaronder online casino’s, zullen ongetwijfeld ook een rol spelen bij de keuze om mobiele games toe te voegen aan het Netflix-aanbod. Platforms zoals online casino’s bieden spelers een zeer groot aanbod aan spellen die vrijwel allemaal beschikbaar zijn op mobiel. Dat geldt zowel voor slots, maar ook voor de klassieke tafelspellen en zelfs live casino games. Wil Netflix bij blijven dan moeten ze behoorlijk aan de bak.

3. Synergie tussen content en games

Netflix heeft een ongeëvenaarde fanbase. Niet alleen voor het platform zelf, maar vooral voor veel van zijn populaire series en films, zoals "Stranger Things". Games ontwikkelen die gebaseerd zijn op deze franchises, biedt Netflix daarom de kans om zijn intellectuele eigendom maximaal te benutten en fans nog sterker te betrekken bij zijn netwerk.

4. Innovatie van innovatie

Wie het over Netflix heeft, benoemt ook vaak zijn innovatieve benadering van technologie en gebruikerservaring. Het bedrijf investeert dan ook voortdurend in technologie om zijn diensten te verbeteren en zich te onderscheiden. De ontwikkeling van mobiele games is daarin niet anders: het is een innovatieve manier om te blijven innoveren.

5. Uitbreiding van het bestaande abonnementsmodel

Alle mobiele games zullen zonder additionele kosten beschikbaar zijn voor abonnees. Dat betekent voor Netflixers meer entertainmentopties, zonder hiervoor extra te hoeven betalen. En dit behoudt niet alleen huidige abonnees: het biedt een sterke stimulans voor nieuwe abonnees om zich aan te melden.